Sociálně-pedagogický pohled

V sociálním kontextu se identita vyvíjí identifikací s různými sociálními rolemi a vytvářením příslušnosti k různým sociálním skupinám. Během vývoje identity člověk porovnává subjektivní a objektivní identitu – jak se vidí sám a jak ho vidí druzí – a snaží se o jejich přiblížení. Identita je tvořena jednak vrozenými
a jednak získanými charakteristikami. Často si můžeme vybrat, jaké charakteristiky budeme zdůrazňovat, ale jen v rámci určitých společenských a kulturních vlivů. Společnost a kultura výrazně ovlivňují konstrukci osobní identity – tzv. kulturní relativitu identity. V různých kulturách se liší nejen obsah identity, ale také způsob, jakým se k ní přistupuje a jak funguje. Je proto důležité vnímat společnost, ve které žijeme, a její kulturní dědictví a hodnoty, protože to významně ovlivňuje naši identitu, a to jak pozitivně, tak i negativně.

Na konferenci v Brně v roce 2024 se nad tímto tématem zamýšleli:

 

Ing. Mgr. Marie Nováková: Návrat k sobě – práce s identitou ve školním prostředí

„Podle mé zkušenosti mladí mnohdy potřebují pomocnou ruku v ukotvení ve svém hledání, v odpovědích na otázky: Kým jsem? Kudy mám jít? Jaký je smysl života? Co je podstatné a jaké jsou mé hodnoty? Mám vůbec na život?
Potřebují ujištění a posílení ve chvílích, kdy vytvářejí postoje k sobě samým i ke světu, kdy se setkávají s nejistotou, úzkostí, důsledky rodinných krizí, traumat, důsledky klimatu společnosti apod. Nabízím náhled a formy práce, které v praxi pomáhají a fungují.“

Na konferenci v Olomouci v roce 2018 se nad tímto tématem zamýšleli a přednášky jsou uvedené ve Sborníku k semináři pořádanému Národním centrem pro rodinu, Katechetickou sekcí ČBK, Sekcí pro mládež ČBK a Sekcí církevního školství ČBK.